15.8.17

Pengalaman Kelahiran Pertama

throwback cerita bersalin.

5 June 2017,
Malam tu saya turun tanda darah.. banyak lah jugak..
pergi PAC kat Hospital Shah Alam..
baru bukak 1cm dan tiada contraction.. dia suruh balik..

6 June 2017,
dah start cuti..
hati dah takde kat tempat kerja..
maka kita cuti rehat rehat kat rumah..
takde tanda darah turun lagi..

7 June 2017,
darah penuh lagi 1 pad...
masa ni mata terbuntang tengok darah ketul-ketul..
pergi lagi PAC Hospital Shah Alam..
masih sama jugak..
takde apa-apa tanda...
dia suruh balik.. dan doktor cakap kalau air ketuban atau sakit contraction je datang balik...
baiklaaaaa.. saya menurut perintah...
masa ni dah 39w 3 days...
kalau boleh memang nak cepat cepat bersalin..

kat rumah macam macam exercise saya buat...
squat, golek-golek atas gym ball, ketuk ketampi.. semua lah saya buat..
tapi nothing happen...

9 June 2017,
petang tu pergi jalan-jalan seksyen 7..
carik baju raya konon nya...
hahahahaha~~
macam lah kau dapat beraya...
parking keta jauh..
banyak jalan..
masa drive nak balik rumah dah rasa pinggang lain macam..
tapi saya boleh tahan...

pukul 7 malam..
memang dah lain macam sangat..
cakap kat adik.. lepas buka puasa hantar pergi hospital...
check kat PAC baru bukak 2cm.. tapi contraction kuat sangat...
berkali nurse tanya ada minum air selusuh tak? saya takde minum apa-apa...
last minum pon air yogurt..
kena tolak pergi tingkat 4...
lama jugak nak tunggu doktor check...
sambil tu buat ctg... jantung baby tak cantik..
doktor datang check bukaan.. dah 3 cm.. dia pecahkan ketuban..
doktor cakap air ketuban panas.. dia check suhu badan.. saya demam panas.. 39'c
tinggi betul suhu tu...
terus kena tolak masuk LB... menggigil gigil saya kesejukan...
kena tolak masuk LB dalam pukul 10 malam.. doktor jangka pukul 3 pagi bersalin...

pukul 12 malam saya mintak nurse check jalan.. sebab saya nak berak..
dia kata belum lagi...
dia suruh je berak.. saya berak je laa...
masa mengerang kesakitan sy mengiring...
nurse okay je.. takde pulak marah ke apa..
pukul 2 pagi nurse kata dah 8cm.. boleh push..
4 ke 5 kali push baru lah keluar Syazwina Amani seberat 3.34kg..
alhamdulillah...

Tiada ulasan: