14.4.17

Duduk Rumah Mertua

Dah 2 kali entry Kak Di pasal keluarga mertua.. 
boleh refer link Blog Diana Ishak ...

entry pertama pasal pengotor.. 
entry kerdua pasal kedekut a.k.a jimat melampau...

saya sendiri duduk rumah mertua.. 
sebab suami saya satu-satu nya anak lelaki dan dia bongsu...
sebelum kahwin suami tak pernah terus terang nak duduk rumah mertua... sampai lah saya bukak mulut tanya.. saya pernah tanya sampai bila? dia cakap tu rumah dia.. so, kita faham-faham lah kan.. 
tapi akan datang tak tahu lah macam mana...

tapi insyaAllah, nak jugak beli rumah sendiri.. buat aset di masa depan.. 
biar kecik janji sendiri punya...

kat rumah ada mak mertua je.. sebelah rumah kakak ipar yang sulung...
saya tahu.... ramai akan cakap kenapa tak pindah? tak elok duduk rumah mertua.. yelah, kan banyak kes mak mertua dan menantu tak sebulu.. kata orang banyak negatif nya dari positif bila serumah dengan mertua..

tapi saya bayangkan kalau saya jadi mak mertua.. dia tinggal sorang.. rumah besar.. kalau kami pun pindah.. kesian kat dia.. kot sakit pening ke apa.. 
lagipun, saya bekerja.. jadi masa saya kat rumah tu hanya waktu malam dan sesekali on weekend.. tapi mostly weekend memang balik rumah ibu saya... jadi masa saya terhad je kat rumah tu...

so far dah duduk situ almost 7 bulan... alhamdulillah okay... 
apa yang tak kena.. atau yang saya rasa tak selesa.. saya bagitahu suami saya.. nanti suami saya bagitahu mak mertua.. 

jenis saya balik kerja masak.. mengemas memang takde during weekday... jadi saya akan mengemas weekend.. sementara tunggu suami balik kerja saya akan kemas rumah.. lepas tu siap-siap terus balik rumah keluarga saya.. 

mak mertua saya pulak jenis kuat mengemas..
percaya atau tak kain baju kami suami isteri dia yang basuh dan sidaikan...
kami suami isteri dah deal akan basuh jumaat malam.. sebab sabtu boleh sidai.. 
tapi dia cakap baju mak sikit je.. mesin basuh kan besar..
ada sekali saya cakap direct je.. mak kenapa basuh baju kiteorg? 
dia jawab.. bukan berat pun.. 
bak kata Kak Di, apa yang mak mertua kita selesa.. biarkan je lah dia buat..

ada jugak apa yang mak mertua buat tak kena kat mata saya..
tapi saya fikir.. ni rumah dia.. 
biarlah dia nak buat apa.. bila saya rasa tak kena kat mata saya..
saya masuk je bilik.. hahahahah~~

saya pun takde lah borak sangat dengan mak mertua...
time tengah masak ke time tengah makan ke..
macam tu je lah..
nama nak duduk lepak borak-borak..
memang takde... cuma bila kakak-kakak ipar berkumpul.. 
saya pun ikutlah sekali.. tapi kita dengar je lah apa yang di borak kan..
orang kata tunjuk muka...

pernah je rasa macam serba tak kena...
mengadu je kat suami..
lepas mengadu tu lega lah sikit..
biasalah kan, kita perempuan ni hati tisu mesti ada...

apa pun sebab saya ni duduk rumah dia..
jadi saya sendiri kena beringat...
tata tertib tata susila semua kena lah jaga sikit..
kan?

Tiada ulasan: