17.2.17

Tips untuk cepat mengandung

Sebelum berkahwin, saya mengalami period yang tetap.. cycle period saya 45 ke 60 hari... ikut suka dia je bila nak datang...

macam-macam jugak saya amalkan.. antaranya makan pati delima gulsan, minum produk de'herbs.. tak ingat nama apa produk tu.. tak berkesan pun.. tapi kira okay lah.. dulu lagi teruk.. 2 3 bulan tak datang period... 

jadi bila dah decide nak berkahwin.. risau lah jugak... camne nak pregnant kalau period tak tetap.. saya banyak membaca ramai susah nak mengandung sebab period tak tetap.. sama ada problem cyst atau fibroid.. sebulan sebelum kahwin, saya buat scan.. scan rahim.. buat kat klinik Ajwa seksyen 7... doktor cakap ada cyst.. tapi tak besar.. dan dia cakap takde apa yang perlu di risaukan.. kadang-kadang ada perempuan period akan teratur setelah berkahwin... jadi, lega lah sikit hati saya.. maklumlah berkahwin umur dah 27.. jadi kalau boleh nak ada anak sorang sebelum masuk usia 30 tahun... 

3 bulan sebelum berkahwin saya dah amalkan makan asid folic.. beli yang takde jenama.. murah sikit.. hehehehe... saya beli kat farmasi biasa je.. saya banyak baca yang asid folic bukan hanya untuk ibu mengandung tapi mereka yang nak mengandung jugak.. jadi memang saya amalkan.. ada jugak lah on weekend yang ter skip.. ada cakap jangan makan asid folic dengan susu.. sebab kata nya tak larut dalam badan.. entah lah ye.. saya makan macam biasa je.. makan lepas breakfast.. masa period pun saya makan jugak..

sebulan sebelum berkahwin saya amalkan minum susu kambing jenama Lazz.. tapi bukan hari-hari pun buat susu tu.. sebab penyakit M tu berleluasa.. dalam seminggu 3 4 hari je minum.. tu pun sekali sehari.. ramai cadangkan minum 2 kali sehari.. nasib baik tekak saya jenis minum susu.. sebab ada kawan saya yang memang tak minum susu... payah gak laa... sebab masa mengandung kena minum susu kan... lepas berkahwin saya banyak beli freshmilk.. korang kena bezakan tau freshmilk dengan puremilk.. lain sangat.. expired date untuk freshmilk pendek je... suami saya pun suka minum susu.. so, kami memang selalu beli.. 2 liter tu bertahan 3 4 hari je dalam fridge.. 

kalau baca pasal kesuburan.. banyak sebut pasal makan taugeh... taugeh ada agen keseburan... jadi 2 3 minggu sebelum berkahwin, selalu saya masak taugeh.. ratah macam tu je.. kalau tak masak saya tak makan.. sampai lah dah berkahwin pun.. saya rajin masak taugeh.. bagi sekali suami makan.. hehehehe.. nasib baik taugeh ni senang je nak cari.. dan senang jugak nak masak kan...

sebulan sebelum berkahwin saya tak makan benda-benda tajam.. macam nenas dan air tebu.. air kelapa saya minum tapi sekali dua je.. lepas je tahu mengandung memang tak minum air kelapa sampai lah masuk trimester kedua... sebab kita tak tahu rahim kita kuat ke tak.. ada setengah orang makan nenas minum air tebu tak de apa pon.. ada orang makan sikit je pun tak boleh.. jadi saya ambil langkah berjaga-jaga.. nasib baik takde musim durian.. kalau tak nangis agaknya tak dapat makan.. hahahaha.. sampai sekarang saya tak makan nenas dan durian.. husband tak bagi.. dia janji nak bagi makan bila dah masuk 7 bulan... maknanya lagi sebulan... tepaling seksa masa pergi Koh Samui... kat Thailand kan melambak buah nenas muda.. yang kecik-kecik tu.. kecur air liur tengok.. orang kata nenas yang dah digulaikan boleh makan.. tapi tetap husband tak bagi.. dengar je lah cakap dia.. takut jugak kalau ada apa-apa yang jadi..

lepas je berkahwin.. saya demam ke apa.. saya tak makan ubat.. saya takut mengandung tanpa saya sedar.. ubat-ubat kan bahaya untuk kandungan.. kalau betul tak larat saya makan jugak lah panadol.. tapi saya akan pastikan saya minum air banyak-banyak... huhuhuhu~~ sebab nak flush out cepat dari badan saya... saya ada ambil vitamin tambahan.. vitamin C.. 1000mg sehari..

ramai tahu saya suka makan... sebabkan ramai cakap elakkan makan fast food.. yeahhhh.. saya buat-buat tak nampak KFC dan McD tu.. aiskrim je saya beli.. tapi main meal memang tak beli.. lepas kahwin baru makan.. hahahaha.. bila tahu mengandung makan jugak.. tapi dalam sebulan sekali je... cehhhhhh.. sebelum tu boleh je kan.. hahahaha.. dasar nafsu makan kuat sangat... 

dari 2 tahun lepas saya amalkan doa untuk mendapatkan zuriat...  masa tu saya tak de planning pun nak berkahwin.. tapi saya amailkan je.. kita kena ingat, kita doa bukan terus makbul.. mungkin banyak dosa kita.. jadi Allah lambatkan doa kita.. lagipun, Allah kan suka hambaNya meminta minta dari dia.. korang amalkan doa kat bawah ni yer...




ayat 38, surah Ali-Imran



ayat 89, surah al-Anbiya

saya beruntung dari segelintir orang sebab husband saya tak merokok... sering kali kita dengar sperma perokok ni banyak tak sempurna.. Waallahualam.. tak berani saya nak kupas isu ni.. 

apa pun kita berusaha.. yang menentukan Allah.. rezeki tak pernah tersalah alamat... doa banyak-banyak yer... saya tahu ramai golongan TTC sekarang ni.. jangan give up ye....

Tiada ulasan: